|

Een nieuwe website: Waar te beginnen?

Ieder bedrijf heeft tegenwoordig een eigen website. Het is je online visitekaartje dat aan je potentiële klanten laat weten dat jouw bedrijf een serieuze en professionele onderneming is. Het kan ook een fantastisch hulpmiddel zijn om meer klanten binnen te halen of een grotere naamsbekendheid te realiseren. Toch is niet iedere website up-to-date met de beste functionaliteiten, prestaties en design technieken. Veel websites zijn saai, statisch en traag. Gelukkig kan het ook anders.

Bepaal het hoofddoel van je website

Wanneer je toe bent aan een nieuwe en moderne website, is het belangrijk om je hoofddoel te bepalen: Wat is het hoofdzakelijke doel van je nieuwe website? Dit kan gaan over een grotere online zichtbaarheid, meer naamsbekendheid, meer online boekingen, openstaande vacatures invullen of meer verkoop. Afhankelijk van jouw niche en industrie sta je best even stil bij wat jouw website voornamelijk moet teweegbrengen bij potentiële klanten.

Het is dan ook een goed idee om de functionaliteit van de website af te stemmen op jouw doelen. Niet iedere website heeft namelijk een webshop of boekingspagina nodig, bijvoorbeeld. Hoe meer je vertrekt met je einddoel in het achterhoofd, hoe beter en nuttiger je uiteindelijke website zal zijn.

Denk aan website prestaties

Een goede website is niet alleen gebruiksvriendelijk, maar heeft ook snelle laadtijden, bevat een beveiligingscertificaat, heeft een lean backend en wordt gehost op een betrouwbaar platform. Al deze zaken zijn niet meteen zichtbaar, maar hebben een enorme invloed op hoe jouw potentiële klanten, én Google,  je nieuwe website beoordelen en ervaren.

Maar liefst 55% van al het websiteverkeer wereldwijd komt van mobiele bezoekers. Meer dan de helft dus. Dit wijst ook meteen op de nood aan een gebruiksvriendelijke en vlotte mobiele weergave voor jouw nieuwe website. Het laatste wat je wil zijn geïnteresseerde websitebezoekers die afhaken omdat je website niet duidelijk leesbaar is op een mobiel apparaat.

Bepaal je website stijl en design

De stijl en design van je website spelen een essentiële rol bij het aantrekken en vasthouden van websitebezoekers. Om een visueel aantrekkelijke website te creëren die de identiteit van je bedrijf weerspiegelt en een positieve indruk achterlaat bij potentiële klanten, zijn er een paar belangrijke punten om te overwegen.

Allereerst is het belangrijk om merkconsistentie te waarborgen. Gebruik dezelfde kleurenpaletten, lettertypen en visuele elementen die in lijn zijn met je logo en andere marketingmaterialen. Dit helpt bij het opbouwen van herkenning en vertrouwen bij je doelgroep. Zorg er ook voor dat je website gebruiksvriendelijk is. Creëer een intuïtieve navigatiestructuur en maak belangrijke informatie gemakkelijk vindbaar. Een heldere en georganiseerde lay-out met voldoende witruimte draagt bij aan de leesbaarheid en algemene gebruikservaring van je website.

Het optimaliseren van afbeeldingen is ook essentieel. Kies zorgvuldig afbeeldingen die relevant zijn voor je bedrijf en de boodschap die je wilt overbrengen. Overweeg het gebruik van video’s en bewegende elementen om je website aantrekkelijker en interactiever te maken. Plaats duidelijke en opvallende call-to-action knoppen op strategische plaatsen om bezoekers aan te moedigen actie te ondernemen indien dit voor jouw bedrijf van toepassing is.

Word gevonden dankzij SEO

Een gloednieuwe en prachtige website is natuurlijk niet veel waard als ze niet bezocht wordt. Dit is waarom een grondige SEO-optimalisatie zo belangrijk is. Je nieuwe website afstemmen op zoekmachines als Google zorgt ervoor dat je veel hoger gaat ranken en dus ook meer organisch verkeer naar je nieuwe website lokt. En meer verkeer betekent doorgaans ook meer verkoop.

Een ideale manier om jouw nieuwe website in de spotlights te zetten op Google is door middel van een blog. Door regelmatig interessante en relevante blog content te publiceren, vergroot je de kans dat jouw website hoger scoort in de zoekresultaten. Een goede blog post bevat relevante kernwoorden voor SEO in de titels en inhoud en voorziet de website bezoekers van relevante informatie omtrent jouw niche. Op die manier laat je Google en andere zoekmachines weten dat jouw website betrouwbaar en relevant is binnen jouw niche. Verwerk af en toe wat interne en externe links in je blog posts, deze versterken namelijk de SEO-autoriteit van je nieuwe website aanzienlijk. Zorg er wel voor dat je enkel verwijst naar andere betrouwbare en informatieve websites op het internet.

Uiteraard komt er nog heel wat meer kijken bij het bouwen en onderhouden van een professionele website. Mocht je op zoek zijn naar een nieuwe website, kunnen wij je bij Media Moens graag eens uithoren over jouw belangrijkste noden en doelen om samen een website te bouwen voor jouw bedrijf die resultaten haalt.

Gelijkaardige posts