Succesvolle sollicatie voor openstaande vacature Media Moens
|

Zo haal je talentvolle medewerkers binnen voor jouw bedrijf

Het vinden van nieuwe werkkrachten en het invullen van openstaande vacatures voor je onderneming kan een echte uitdaging zijn, zeker in knelpuntsectoren zoals de de zorgsector, de IT-wereld en de boekhoudkundige sector. Het vinden, recruiten en aanwerven van talentvolle medewerkers kan ook budgettair een uitdaging vormen voor vele ondernemingen. Gelukkig zijn er toch enkele uitstekende manieren om de perfecte verpleegkundige, IT-specialist, medisch beeldtechnoloog of dossierbeheerder aan te werven.

Stel een concrete en realistische vacature op

Alles valt of staat natuurlijk met je vacature. Een potentiële werknemer wil een aantrekkelijke vacature en een duidelijke omschrijving van wat het werk precies inhoudt. Dit betekent dat je alle mogelijke informatie die nuttig kan zijn omtrent de job best vermeldt, ook het loon. Volgens recent onderzoek van Indeed blijkt dat het vermelden van het loon in vacatures voor 45% meer sollicitaties zorgt. Het loont dus om dit te vermelden. Misschien is het eindelijk tijd om af te stappen van vage termen zoals ‘marktconform’ of ‘verdienstelijk’ en simpelweg een loonindicatie te vermelden op de vacature. Transparantie wordt bij deze wel degelijk beloond.

Waarom moet een kandidaat voor jou kiezen?

Een goede vacature maakt niet alleen de specifieke vereisten van de sollicitant duidelijk, maar vermeldt ook de unieke voordelen van jou als werkgever. Het vermelden van de leuke redenen om bij jouw organisatie te komen werken en het benadrukken van de voordelen is van cruciaal belang om potentiële kandidaten te overtuigen. Denk bijvoorbeeld aan typische zaken zoals flexibele werkuren, opleidingsmogelijkheden, doorgroeikansen, een aangename werksfeer, en extralegale voordelen zoals bonussen en extra vakantiedagen. Probeer jezelf gerust ook te onderscheiden met unieke voordelen die je organisatie kan bieden aan haar medewerkers, zoals unieke teambuilding activiteiten of Dinsdag Donutdag!

Het is niet alleen belangrijk om deze voordelen op een visueel aantrekkelijke wijze te vermelden in je vacaturetekst, maar ook om ze te illustreren met praktijkvoorbeelden. Bijvoorbeeld, als jouw bedrijf een sterke nadruk legt op work-life balance, vertel dan het verhaal van een medewerker die dankzij flexibele uren meer quality time met zijn of haar gezin kan doorbrengen. Dit soort persoonlijke verhalen kan potentiële kandidaten aanspreken en hen overtuigen dat jouw bedrijf de juiste keuze is voor hun carrière, waardoor je vacatures sneller ingevuld geraken. Het is niet alleen een manier om talent aan te trekken, maar ook om je bedrijf als werkgever van keuze te positioneren in de competitieve arbeidsmarkt, wat extra belangrijk is bij knelpuntberoepen zoals zorgmedewerkers, verplegers, boekhoudkundigen en IT-personeel.

Zorg voor een kort en krachtig sollicitatieproces

Het is van essentieel belang om het sollicitatieproces zo toegankelijk mogelijk te maken voor potentiële kandidaten. Het laatste wat je wilt, is dat een geschikte kandidaat afhaakt vanwege onnodige obstakels of te veel administratief gedoe. In de huidige arbeidsmarkt is het belangrijk om de aandacht van talentvolle professionals vast te houden. Hier zijn enkele stappen om een laagdrempelig sollicitatieproces te creëren dat zorgt voor extra sollicitanten en een grotere instroom van talent.

1. Eenvoudige initiële informatie

In de beginfase van het sollicitatieproces moet je de focus leggen op het verzamelen van essentiële basisinformatie. Vraag naar de naam, e-mailadres en CV van de sollicitant. Dit geeft je een eerste indruk van hun geschiktheid voor de functie zonder hen te overweldigen met ingewikkelde vragen. Verder doorselecteren kan hierna nog steeds, maar op deze manier schrik je alvast geen uiterst gekwalificeerde sollicitanten af.

2. Open communicatie

Laat sollicitanten weten dat het sollicitatieproces een tweerichtingsgesprek is. Moedig hen aan om eventuele vragen of zorgen te delen, zowel voor als na de initiële sollicitatie. Dit toont aan dat je betrokken bent en bereid bent om te luisteren naar hun behoeften en verwachtingen.

3. Stroomlijn de vervolgfasen

Na de eerste selectie kun je meer gedetailleerde informatie verzamelen. Dit kan variëren van specifieke werkervaring tot antwoorden op aanvullende vragen die van belang zijn binnen jouw soort organisatie of onderneming. Houd hierbij echter altijd in gedachten dat het proces efficiënt moet blijven.

4. Snelle follow-up

Het is cruciaal om sollicitanten snel te laten weten waar ze staan in het sollicitatieproces. Zelfs als je besluit om niet verder te gaan met een kandidaat, laat hen dit dan op een respectvolle en tijdige manier weten. Dit geeft blijk van professionaliteit en respect voor hun tijd en moeite.

Door een sollicitatieproces te creëren dat laagdrempelig en efficiënt is, vergroot je niet alleen de kans dat getalenteerde kandidaten interesse tonen in jouw bedrijf, maar creëer je ook een positieve indruk als werkgever. Dit kan leiden tot een grotere pool van gekwalificeerde sollicitanten en uiteindelijk tot de aanwerving van de beste talenten en het invullen van al je openstaande vacatures voor jouw organisatie.

Doe aan active outreach

Active outreach wil zeggen dat jij zelf je openstaande vacature gaat voorleggen aan potentiële kandidaten. De dag van vandaag volstaat het al lang niet meer om je vacatures te copy-pasten op enkele vacature websites. Hoewel dit nog steeds een goed idee is, kan je de concurrentie maar beter een stapje voor blijven door actief op zoek te gaan naar jouw geschikte doelgroep van sollicitanten.

Active outreach op LinkedIn

LinkedIn is dé professionele netwerking site bij uitstek. Het platform bestaat sinds kort 20 jaar, en met 135 miljoen dagelijkse gebruikers is het nog steeds een uitstekende manier om nieuwe werkkrachten te vinden en openstaande vacatures in allerlei sectoren in te vullen. Daarom is het een goed idee om via LinkedIn op zoek te gaan naar mensen met het ideale professionele profiel voor je openstaande vacatures. Via de handige tool LinkedIn Sales Navigator kan je kandidaten vinden die qua ervaring, opleiding en woonplaats perfect aansluiten bij waar je naar op zoek bent.

Indien je graag in sneltempo en op automatische wijze een stroom aan geschikte kandidaten binnenhaalt, kun je steeds een kijkje nemen naar wat onze LinkedIn vacature campagne te bieden heeft.

Gelijkaardige posts